Walvissen, walvissen en nog eens walvissen..

10 augustus 2018 - Hermanus, Zuid-Afrika

Klokslag 08.00 uur aan het meer dan geweldige ontbijt. Naast de diverse soorten eieren etc. wat je kon bestellen stond er o.a. warme muffins, vers gebakken croissants, warm ciabatta brood, vele soorten worst en kaas, 2 soorten yoghurt, schalen met fruit, muesli etc. etc klaar. Weet zeker dat ik nog wat vergeten ben te noemen.

Vandaag staat de tocht naar de walvissen op het program en exact om 09.00 uur, was 5 minuten lopen, voeren

we uit na een goede instructie en uitleg van onze gids David. In de baai van Hermanus komen de “southern right whales” voor zo’n 6 maanden om te paren, bevallen en uit te rusten. Na deze 6 maanden gaan ze richting de zuidelijke wateren voor voedsel zoals kril waar ze ca 1400 kg per dag van eten. Deze soort walvis is groter dan de bekendere bultrug die we in het verleden op diverse reizen al hebben gezien. Een volwassen southern right weegt ongeveer 65.000 kg en dat is 10x een volwassen olifant!!! Heb je een beetje een idee van grootte. 😱😱

Na 20 minuten kwamen we aan bij het beschermde gebied en werkelijk overal om ons heen kon je de walvissen waarnemen. Te veel om er überhaupt een schatting van te geven. Sommige kwamen op een paar meter van de boot en we konden ze horen ademen en af en toe maakten ze brulgeluid. Tja de bekende WOW factor weer natuurlijk... 😱😱😱 We wisten toen nog niet dat het mooiste nog moest komen...

We zagen veel moeders met hun pasgeboren baby’s van al een aantal honderden kilo’s. Op een gegeven moment ging 1 van de moeders springen, breechen zoals ze dat noemen, en werkelijk met bijna het hele lijf komt dan boven om zich op het water te storten. Na dat een paar keer gedaan te hebben begon het jong ook te breechen en toen kwam het MOMENT VAN DE DAG namelijk ze sprongen beiden tegelijk omhoog het water uit! Een dubbele breech!! Volgens David was dit de eerste keer dat hij dit ziet en geeft aan dat dit wel een heeeel bijzonder moment is. De moeder traint namelijk het jong om spieren te kweken en sterker te worden. Gelukkig hebben we dit moment op de camera staan.

Na nog een tijd genoten te hebben om deze dieren te mogen aanschouwen voeren we terug naar de haven. Je kan je toch niet voorstellen dat je op deze zachtaardige dieren gaat jagen! We waten er allemaal vol van ...

De middag zijn we Hermanus nog even in geweest en wat wel leuk is dat er bij iedere parkeerplaats een man of vrouw staat die je een plek toewijst en als je dan vraagt wat het kost is het vaak van “kijk maar” of “wat u kunt missen” en soms is het 3 Rand, zo’n € 0,20 per uur. Ze zijn allemaal zo vriendelijk.

Wat trouwens ook wel leuk en apart is om te vermelden is dat er veel mensen in de restaurants met hun winterjassen aan zitten te eten, werkelijk geen gezicht. Akkoord het is hier winter maar niet de winter temperaturen zoals wij die kennen, echt overdreven.

Vanavond ook weer uitstekend gegeten zoals iedere keer hier in Zuid-Afrika en om over de heerlijke wijnen maar te zwijgen.... 🍷🍷🍷

Morgen weer op pad voor 2 nachten richting Stellenbosch, het wijngebied bij uitstek! We gaan het weer beleven... 👍🏻

Oh ja, allemaal bedankt voor de lieve en leuke