In de kooi bij de witte haaien!

9 augustus 2018 - Hermanus, Zuid-Afrika

Vanochtend ons warm aangekleed, camera’s, verrekijkers etc mee en om 07.30 uur weggereden naar Kleinbaai wat tegen Gansbaai aan ligt dus aan de andere kant van de baai. Een rit van zo’n 45 minuten en het was toch wel rustig in de auto. Laten we het gezonde spanning noemen.... 😉

Aangekomen bij Shark Adventures werden we welkom geheten en kregen we formulieren die we moesten invullen voor mocht er iets gebeuren.. Het ontbijtbuffet stond klaar en inmiddels kwamen er steeds meer mensen binnen die ook de tocht naar de WITTE HAAIEN zouden maken. Ontbijt was perfect en er was van alles.

Eerst even wat uitleg. Deze baai die naast de baai van Hermanus ligt is bekend om de vele witte haaien die daar zwemmen. Net voor de baai, op zo’n 20 minuten varen met 4 keer 250 pk, liggen 2 eilanden. De eerste is Deyser Island en vlak er naast ligt Geyser Island waar zo’n 600 zeehonden hun verblijf hebben. Daar zijn de witte haaien gek op en de aanwezigheid van de witte haaien is hiermee verklaard. Het stukje tussen de 2 eilanden in wordt Shark Alley genoemd en dit zie je ook met regelmaat bij Discovery en National Geographic voorbij komen.

Na instructies en een videofilm naar de boot gelopen en na 15 minuten kwamen we aan op de plek waar ze gisteren voor het laastst witte haaien hadden gezien. Al vrij snel werd de eerste gespot en de kooi, waarin 8 personen kunnen, werd langs de boot te water gelaten voor de eerste 8.

Hans heeft zich ook opgegeven en bij hem verscheen er een flinke haai die tot 2 keer toe vlak bij de kooi kwam. Ook hier weer de ogen van die vis die je aankijken, brrrr. Volgens de mannen van de organisatie was deze wel 3,5 meter lang. Prachtige ervaring is dit.

Ellis, Hanny en Ton hadden op het bovendek de beste zitplaatsen met perfect zicht. Die hebben ook genoten van de in totaal 3 verschillende witte haaien die we gezien hebben. Om ze te lokken staat er iemand op het achterdek die in een grote plastic ton een visprutje, dit wordt chum genoemd, staat te maken en dit beetje bij beetje in het water gooit.

Na afloop, we zijn ruim 4 uur weggeweest, kregen we nog een lunch met soep en een certificaat. Het was echt geweldig geregeld allemaal. Je kwam niks te kort.

Terug in Hermanus de auto neergezet in het centrum aan de waterkant en direct bij het uitstappen zagen we weer een paar walvissen en ook weer uit het water komen. Dit beeld gaat nooit vervelen... Wat apart is dat in de ene baai de walvissen leven en de baai er naast de witte haaien.

Het weer is trouwens nog altijd prima, de zon schijnt en klein beetje bewolking en een temperatuur van zo’n 20 graden. Geen klagen dus 😉 De dames hebben even wat bij de winkels gekeken en al gauw werd een tafeltje in de zon gespot waar een lokaal drankje van druiven werd genuttigd. Echt, we hebben hier alleen maar heerlijke wijnen gedronken.

Aangekomen bij de Lodge bleek dat de verwarming van onze kamers het niet doen en kregen we netjes 2 andere kamers. Prima geregeld.

Het was weer een heerlijke dag met prachtige ervaringen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Yet:
    10 augustus 2018
    Zoo Hans, jij durft! Stoer hoor.
    Volgende keer de anderen ook in de kooi? ;-)
  2. Sharona:
    10 augustus 2018
    Wat stoer zeg! Super mooie foto’s ook. Ben benieuwd naar de rest
  3. Piet en Anneke:
    10 augustus 2018
    Wow Hans, mooi! Wij komen niet verder dan een steenarend en een marmot😉
  4. Sjaan:
    10 augustus 2018
    Wat stoer Hans jij bent mijn held.wat een belevenis
  5. Leo:
    10 augustus 2018
    Gaaf zeg, mooie foto's ook enne .. top hoor Hans geweldig mooi.
  6. Henk van L.:
    10 augustus 2018
    Zitten jullie in een film???