Olifanten

30 juli 2018 - Mopani, Zuid-Afrika

Zo daar zijn we weer, inmiddels zitten wij volledig in het schema van onze dagindeling.

‘s-Ochtends om half 6 worden we gewekt door onze gids, springen in warme kleding, jawel muts en handschoenen geen overbodige luxe. En na een bak koffie zitten we in de open jeep en gaan op pad. Vandaag had ik ( Ellis) stroopwafels meegenomen voor bij de koffie/thee stop onderweg. Onze 2 gidsen, Hamilton en Docter, zijn dol op koekjes en vonden het lekker.

Als we starten is het nog donker en koud , maar na een uurtje komt de zon en langzamerhand kunnen wij ons dan uitpellen. Je bent lang onderweg en ja dan moet je plassen... vandaag de moed bij elkaar geraapt en achter een termietenheuvel met boom geplast. Pppfff best ff een dingetje.  Wij spotten in de ochtendsessie een hele grote neushoorn heel dichtbij, en een mannetjes leeuw die een kleine impala heeft gevangen.

Onze gids parkeert de auto echt op nog geen 5 meter afstand , wij zien maar horen vooral hoe hij het dier op eet , het kraken van de beenderen gaat echt door merg en been. Natuurlijk komen we weer veel  impala’s tegen , de mannetjes en vrouwtjes leven apart.  Door de mannetjes werd er geoefend met vechten, ook weer mooi om te zien. Ook zien we nog een grote uil weg vliegen.

Het laatste stuk van deze gamedrive ( Zoals ze dit noemen) wordt afgesloten met een bushwalk, op ons verzoek. Ook heel leuk, we krijgen uitleg van sporen op de grond, de bouw van termieten heuvel en dat daar onder weer dieren leven die hiervan profiteren; zoals bv het aardvarken. Vind ik persoonlijk nogal een melig dier. Natuurlijk heeft onze gids tijdens deze wandeling zijn geweer bij zich. You never know 😱. Net voordat we ons terrein oplopen schieten er zeker nog 20 parelhoenders door het gras, ze zijn prachtig van kleur. En de krokodil die vlak bij ons in het water zit niet gezien, jammer alhoewel deze beesten verplaatsen zich zowel overdags als s’nachts naar een andere waterplaats.

Omdat het winter is hier zijn de slangen, grote spinnen en andere enge insecten   In winterslaap. Vinden wij “no problem” 😜verder wemelt het hier van prachtig gekleurde vogels het lijken soms wel neppers, zo mooi. En nu liggen we op het grasveld op heerlijke ligbedden voor onze lodge, kijken uit over de wildernis.

Met een beetje mazzel komt er straks weer wat voorbij wandelen.

Want om 14.00 uur krijgen we weer de lunch en dan om half 4 weer on the road voor de avond gamedrive. Dus nu even nog een tukkie.😴

Dit verslag wordt later vervolgd met verhalen en foto’s.

Op het blog staat inmiddels ook een video van een olifant.

Tot later....

Na de ochtendsafari hebben we heerlijk relaxed op de ligbedden met uitzicht op de bush waar zo nu en dan impala’s, wrattenzwijnen, kudu’s, apen etc langskomen.

Het eten en drinken bij Mohlabetsi is werkelijk uitstekend. Vanmiddag een salade met springbok carpaccio en vanille ijs met bessensaus. Nix mis mee! Vooraf hadden we opgegeven dat Hanny lactose vrij eten heeft en werkelijk met alles wordt daar rekening mee gehouden. Iedereen hier op de lodge is zo vriendelijk en hartelijk.

Na de lunch om 15.30 uur de middag/avond safari en wij gingen voor olifanten, giraffen en hopelijk de luipaard. Al snel wer impala’s, steenbok en een vrouwtjes kudu gespot en In de boom een flinke adelaar met een rode snavel. Mooi beessie zoals ze hier zeggen.

Na een tijdje rijden kwamen we de eerste olifanten tegen en zo’n 3 minuten laten spotten we een hele groep olifanten in de bush. We dachten er eerst een stuks of 6 te zien maar al snel kwamen er nog 8 dus in totaal 14 stuks, WOW!!!

De kudde bestond uit alle varianten qua geslacht en grootte en dus ook 2 kleintjes. Wat een geweldig gezicht en ze liepen vlak voor ons langs en dan zie je ook pas hoe groot ze daadwerkelijk zijn. Imposant hoor. Ze liepen rustig door richting een drinkplaats en wij waren er net iets eerder zodat we ze zagen aankomen. Netjes op een rij begonnen ze te drinken wat een prachtig tafereel opleverde.

We hebben hier echt genoten en een stukje verder kwamen we nog een groep olifanten tegen met werkelijk een enorme matriarch. Wij stopten met de auto en hij keek ons aan met een blik van... Hamilton zag het ook en besloot direct om terug te rijden. Wijs besluit om erger te voorkomen.

Verder nog een aantal zebra’s gespot en daarna 3 giraffen familie. Man, vrouw en zoon. Wat een sierlijke beesten zijn het toch. Op de terugweg nog gezocht naar de luipaard maar helaas...

Aangekomen bij de Lodge weer genoten van een 3 gangen diner bij het kampvuur. Morgenochtend de laatste safari hier en ben bang dat we het absoluut gaan missen. Wat is het hier geweldig!!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Sanne:
    30 juli 2018
    Nog een luipaard gespot vanavond?
  2. Sjaan:
    31 juli 2018
    Wat gaaf zeg mooie foto,s en wat genieten jullie morgen weer zo,n mooie dag .
  3. Josje:
    31 juli 2018
    Wat een overweldigende ervaringen, veel plezier nog met spotten!
  4. Linda:
    31 juli 2018
    Wat leuk om al die verhalen en foto's te lezen en zien. Wij hebben idd alleen de luipaard niet kunnen zien verder alles. Wij zaten niet in het Kruger maar ver daarbuiten. Die lodge heette LeChoca Tabang, ook met van die leuke huisjes. We wensen jullie veel plezier. En blijf maar komen met die mooie verhalen. We genieten ervan!