Neushoorndag

29 juli 2018 - Mopani, Zuid-Afrika

Exact om 05.30 stond onze gids Hamilton, een ervaren rot, bij ons op de deur te kloppen. De avond er voor hadden we alles al klaar gelegd zodat we snel aangekleed waren en nog even tijd voor een bakkie koffie.

Het zou “Rhino day” gaan worden en al direct bij het buiten van de Lodge spotte onze gids, “docter” genaamd, die voorop de auto zit met de lamp een jakhals. De toon was daarmee gezet en na 10 minuten kwamen we aan bij een grote drinkpoel. Hamilton stapte uit de wagen en liep er naar toe om sporen van neushoorns te zoeken. Op een gegeven moment zagen wij hem niet meer en via de walkie talkie gaf hij “docter” de opdracht om de auto helemaal om de poel heen te rijden door de bush heen.

Het is een inkoppertje natuurlijk maar op een gegeven moment spotte we 3 witte neushoorns. Wat een enorme beesten zijn het en wij waren ze genaderd op zo’n 30 meter afstand. Ze trokken zich niets van ons aan en bleven dooreten en af en toe naar ons omkijkend. Prachtig om te zien.

Al verder rijdend zijn we deze ochtend 10 neushoorns tegengekomen. De laatste was een moeder met een kleine, alhoewel klein.....

Op zoek naar de mannetjes leeuw van wie we de avond er voor het gebrul hoorde en al snel had Hamilton 2 mannetjes leeuwen gevonden die lekker op hun gemak op de geïnd lagen te doezelen. Uiteraard ons in de gaten houden maar absoluut geen aanstalten maken om richting ons te komen. Dat blijft toch apart.

In de middag zouden we richting de olifanten rijden en Hamilton had het nog niet gezegd of we reden een mannetjes olifant tegen het lijf. Wat een imposante dieren zijn het en hij was lekker op zijn gemak takken mer bladeren aan het verorberen.

Terug bij de Lodge van een heerlijk ontbijt genoten en nu hadden we lekker even de tijd tot 14.00 uur om lekker even bij te komen. We hebben heerlijk in het zonnetje gelegen uitkijkend op de bush waar op een gegeven moment een 4 tal giraffen aan kwamen lopen.

Na de lunch om 15.30 uur de auto in voor de volgende safari. Vanuit de Lodge zie je een waterpoel liggen en daar langs gereden zagen we een krokodil half liggend op de oever met haar bek open. Dit is op nog geen 100 meter van ons vandaan! Gevraagd hoe hij daar terecht was gekomen aangezien er in de omgeving geen rivier te bekennen is gaf Hamilton aan dat hij uit de dichtstbijzijnde rivier op zo’n 20 km afstand naar hoer was toegelopen.

Daarna 2 grote gekleurde vogels gespot, een zebra en wel 30 buffels die je zeer indringend aan kunnen kijken en uiterst gevaarlijk kunnen zijn. Wat een enorme beesten zijn het. Stukje verder nog een 4 tal neushoorns en plots stak er een olifant met een kleintje onze weg over. Dat gebeurde zo snel dat niemand er een een foto van heeft kunnen maken maar het staat op ons netvlies.

De vele impala’s en steenbokken zullen we maar niet meer noemen en hebben na de olifant nog 1 van de Big Five te gaan namelijk.... de luipaard. In het Kruger deel leven er ca. 3000 dus je begrijpt dat wordt moeilijk maar je weet het nooit.

Morgenochtend weer om 05.30 uur uit de veren en die ochtend gaan we ook een bushwalk doen.

1. Danny:
    Wat een mooie foto’s!!
    Toch wel een beetje jaloers!😜
  2. Ella:
    30 juli 2018
    Ongelooflijk wat een indrukwekkende beestenboel.
  3. Ingrid:
    30 juli 2018
    Zo te lezen is er ook deze vakantie weer genoeg te zien en zijn jullie aan het genieten! Wat een leuke verslagen om te lezen. Het is net of ik ook in de safari auto met jullie zit 🐘🦏🦒🐃🐆🦓🦁
  4. Erik:
    30 juli 2018
    Wat een indrukwekkend land is het toch he?
    Geweldig om dat allemaal te zien
  5. Sanne:
    30 juli 2018
    Jaaa zo leuk al die dieren! Wij moesten ook alleen nog de luipaard zien en die zagen we pas nadat we Kruger waren uitgereden net na het hek, op de valreep dus! Ik ga zooo voor jullie duimen dat jullie een luipaard zien, die is echt zo mooi!
  6. Ed en Carla:
    30 juli 2018
    Ziet er super uit zeg, heerlijk om mee te genieten met jullie.