Graskop - Mohlabetsi Safari Lodge

28 juli 2018 - Mopani, Zuid-Afrika

Allereerst iedereen bedankt voor jullie reacties.

Eerst nog even de avond er voor:

Gisteravond hebben we in onze B&B genoten van een heerlijk candlelight dinner. De tafels waren keurig gedekt met brandende kaarsjes. Het was buiten inmiddels behoorlijk fris geworden wat niet verwonderlijk is op ca 1500 meter hoogte.

Volgens Lynn, onze gastvrouw, zouden we de eclips van de maan hier perfect zien en inderdaad rond 21.30 was eclips een feit. Blijft heel bijzonder om te zien en zeker met de vele sterren die je hier zonder lichtvervuiling met het blote oog al kan waarnemen.

Hans was de enige die de eclips heeft gezien aangezien de overigen al op 1 oor lagen na een lange reis.

Na een voor de meeste een lange nachtrust werden we bij het ontbijt door eigenaar David hartelijk verwelkomd. Er was van alles te kiezen en na een stevig ontbijt reden we rond 09.30 uur de Panorama route op met als 1e stop “God’s Window” waar je een prachtig uitzicht hebt over de vallei.

Bij Bourkes potholes aangekomen deed de zon weer goed zijn of haar best en de temperatuur was al weer naar de 21 graden Celsius gelopen. De potholes zijn uitgesleten rotsformaties door de Blyde rivier wat een mooi gezicht oplevert.

Inmiddels was het 11.45 uur en zijn we verder direct doorgereden naar Mohlabetsi Safari Lodge wat in de Balule Game reserve ligt. Dot grenst aan Kruger NP. Vanaf Hoedspruit is het zo’n 10 km noordelijk waar je naar rechts moet. Direct na de afslag moet je door een hek met slagboom en staat er beveiliger met flink geweer. Na de papieren te hebben ingevuld zoals auto, personen etc. konden we 7 km doorrijden op een zanderig en met vele stenen kaarsrechte weg.

Ellis riep vrijwel direct “daar staat een giraf op de weg” en verdomd! Hij, achteraf hoorde van een Ranger dat het een mannetje was, leek ons wel te verwelkomen en hij maakte sierlijk plaats om ons te laten passeren. Wat een entree zeg met een flinke WAUW factor.

Aangekomen bij de Lodge stond men ons al op te wachten en kregen direct een welkoms drankje en uitleg hoe eea daar werkt. Na de koffers te hebben gepakt werden we naar onze Rondawel gebracht. Dit is een rond stenen huisje met daarop een rieten dak. By the way, buiten douchen!!!

We konden direct aanschuiven voor de heerlijke lunch, pizza met salade en toetje. Ja ja voor 2 mensen was het natuurlijk pizza zonder kaas! Om 15.30 stipt was het tijd voor onze 1e safari en we waren allemaal benieuwd welke dieren zouden spotten. Wij zaten met een Belgische familie van 3 in een grote open jeep met chauffeur en gids helemaal voorop.

Als eerste zagen we impala’s en daarna steenbokken, de kleinste antilope soort. Het bleek een opwarmer te zijn en al gauw zagen een 6 tal vrouwtjes Kudu’s wat een grote antilope soort is die tot wel 4 meter hoog kunnen springen! We waren nog niet 2 minuten verder en daar stonden 5 mannetjes Kudu’s die prachtige hoorns hebben, beetje als een kurkentrekker. Imposante beesten.

Inmiddels al wel wat gezien maar nog geen 1 van de Big Five.... Onze gebeden werden gehoord en daar kwamen we oog in oog met

een kudde buffels met op de achtergrond, zo’n  150 meter verder een 5 tal giraffen waarvan 2 kleintjes. Opeens riep onze Belgische medepassagier “kijk een hyena” en ja wel die liep voor onze jeep langs weg van de buffels. We wisten niet waar we kijken moesten. WoW!!

Aangekomen op een open stuk lagen er 3 leeuwinnen met 5 welpen en wij stopten met de jeep op zo’n 7 meter van hen vandaan. Het blijft verbazend dat ze werkelijk niets doen als je in de auto zit maar zodra er buiten... Einde oefening.

Wat een belevenis was dat om zo oog in oog met de leeuwen te staan. Inmiddels was het al tegen de schemer en we stopten op een plek waar we konden uitstappen en de rangers hadden voor ons wat te drinken, een heerlijk lokaal biertje, geregeld en wat snacks.

Na de stop begon het snel donker te worden en we reden in het donker door de bush. Plotseling stopte de Ranger de auto en hoorden we het gebrul van een mannetjes leeuw. Wat een geluid is dat. Na wat zoekwerk hebben we hem helaas niet kunnen vinden maar even later zagen we in het donker 2 neushoorns door de struiken lopen.

Afijn op onze 1e safari kunnen we direct al 3 van de Big Five afstrepen. Om 19.30 kwamen we bij de Lodge aan en om 20.00 konden we aanschuiven voor een heerlijk 3 gangen diner rondom het kampvuur. Hier konden we bijkomen van de geweldige ervaringen.

Morgen om 05.30 worden we gewekt en om 06.00 uur vertrekken voor we voor de ochtendsafari.

1. Sanne:
    29 juli 2018
    Jaaaaa zo leuk zeg alle dieren! Bij ons was God’s Window dicht; zo veel mist dat er niks te zien was! De welpjes zijn ook zo schattig! Veel plezier nog!!!!
  2. Yet:
    29 juli 2018
    Wat een belevenis zeg! En zo leuk geschreven. Alsof wij er ook bij zijn. Leuk om te lezen! Benieuwd naar de volgende safari. Geniet er van xxx
  3. Leo:
    29 juli 2018
    Leuk om weer te lezen, nu al top haha.
    Niks mis mee zou ik zo zeggen.
    Ben reuze benieuwd naar de volgende avonturen.
  4. Sharona:
    Wauw zo mooi al!
  5. Sjaan:
    29 juli 2018
    Wat leuk en wat een belevenis ook mooie foto,s ik kijk al weer uit naar jullie volgende verhaal ik geniet er van .
  6. Louis wil:
    29 juli 2018
    ja hier een thuisblijver ik moet alles nog lezen want nog geen tijd gehad,wil even zeggen dat ons feijenoord met 2 - 1 heeft gewonnen van levante later meer groetjes wil en louis
  7. Danny:
    Geweldig zo’n belevenis!!
    Denk dat ik toch verder moet kijken dan Europa! Geniet ervan lieve mensen !!

Gr Danny
  8. Peet:
    FANTASTISCH😃👍
  9. Ella:
    29 juli 2018
    Lekker luitjes mooie start zie ik veel plezier niet te veel picknicken bij de leeuwen hoor.
  10. Petra:
    1 augustus 2018
    Zijn jullie nog bij de 3 rondavels geweest op de panoramaroute? Vond ik mooiste stop...