Addo NP

4 augustus 2018 - Addo Elephant Park, Zuid-Afrika

Om 18.00 uur gisteravond werden we verwacht en eigenaar Rod, die naast dit ook nog een eigen tourbedrijf als Ranger in Addo heeft, heette ons ook van harte welkom. Er stonden wat kleine hapjes waaronder biltong klaar. Voor de Amerika kenners, biltong is net als beefjerky maar dan veel malser en ook heerlijk van smaak. Een kleine schnaps “omaawijn” smaakte ook prima.

Magna zat al aan rosé en wij besloten om bij haar aan te sluiten. We kregen een heerlijke “Kaapzicht”. Rod en Magna vertelden met passie hoe zij hier waren gekomen en managen met 2 nog jonge zoons. Petje af voor hen.

Het haardvuur was al aan en we zaten met elkaar er dicht bij voor de warmte want het was inmiddels behoorlijk afgekoeld. De kolen werden gebruikt om te koken en Rod bakte het “dooivleesch” een afgeleide van lam er op. In de keuken waren nog 2 dames, Ellie en Eliza, bezig en ook zij werden er bij betrokken. Rod vertelde dat hij de dames iedere dag ophaalt en wegbrengt naar huis en ze mogen het eten meenemen. Dit is een rit van 44 km heen en weer terug.

Het diner bestond uit een bietensalade die zo lekker was dat wij het recept hiervan krijgen, een pie van kudu vlees, aardappelpuree, zoete peentjes, het al eerder genoemde dooivleesch en een soort koekjes van meel en pompoen. Alle pannen stonden op de open haard en het diner was als een koningsmaal zo lekker.

Na het wederom een uitstekend ontbijt rond 09.30 uur op pad naar Addo NP. We kregen van Rod en Magna nog een picknickmand mee met “tafeldoek”, borden, messen en vorken. Wat een service!! Aangekomen bij het park hebben de dames wat brood etc ingekocht en konden daarna verder.

Op een gegeven moment spotte Hanny een grote witte steen en dacht dat het een schildpad was... en ja hoor na met de verrekijkers en zoomlens te hebben gekeken was het idd een grote schildpad met een wit schild??? Later zijn we er nog 1 tegengekomen. Heel apart en we zoeken verder uit hoe dit zit.. .

In het park leven ook zo’n 16 struisvogels en gisteren hebben we er 1 gezien en vandaag weer 2. Beiden stonden in de verte.

Na de lunch op naar Hapoor dam wat een gedeelte in het park is met een grote drinkplaats. We kwamen de ene na de andere olifantengroep tegen en op een gegeven moment waren het werkelijk meer dan 100 stuks. WOW factor 😱😱😱 Was schitterend om te zien en met vele kleintjes die nog geen goede controle over hun slurf hebben wat een grappig gezicht oplevert. Jullie zullen begrijpen dat we hier de nodige tijd hebben gestaan om te genieten.

Richting de uitgang kwamen nog steeds olifanten tegen, er leek geen einde aan te komen. Rond 15.00 uur aangekomen bij de B&B en zijn we in het zonnetje gaan zitten.

Het internet is hier heel wisselvallig en het uploaden van foto’s gaat helaas niet. Die komen nog.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ingrid:
    5 augustus 2018
    Nou doe ook dat recept maar door als er weer WiFi is 😉😃.
  2. Ed en Carla:
    5 augustus 2018
    Kopje koffie en een verhaal lezen op jullie blog, heerlijke zondagmorgen.
    Die salade komen we wel een keertje proeven.
  3. Sjaan:
    5 augustus 2018
    Wat is het weer een mooi verhaal het is iedere dag weer genieten en de bietjes hou ik te goed